Гленн Доман казав: «Успіх створює мотивацію». Сподіваємось, що успішне проходження першого етапу допоможе вам на наступному етапі – етапі читання словосполучень і простих речень.
II этап – Cловосполучення
Як та коли переходити до 2 етапу читання по Доману?
Усі принципи та правила проведення занять І етапу залишаються. Ви, як і раніше, показуєте три рази на день 1-3 комплекти карток, регулярно відкладаючи вивчені слова та додаючи нові.
Але після того, як дитина вивчила близько 100 слів, ви можете переходити до другого етапу – вивчення словосполучень. У цей час малюк вже готовий поєднувати слова разом, щоб отримувати з них різні комбінації. Словосполучення – це будь-які два слова, з’єднані разом.
Це зовсім нескладно для малюка, але це, – важливий проміжний крок між читанням окремих слів та читанням речень. Словосполучення наводять мости між основними “будівельними блоками” читання – окремими словами – та наступною складовою цього процесу – реченнями. Цей етап (вивчення словосполучень) полегшить вашій дитині освоєння читання речень.
Чим старша дитина, тим раніше можна переходити до словосполучень і тим важливіше при доборі словосполучень враховувати інтереси дитини.
Створюйте словосполучення, використовуючи вже вивчені слова так, щоб вони мали якийс сенс. Хоча діти дуже люблять смішні безглузді словосполучення і іноді можна їх повеселити.
Ваше завдання вивчити словниковий запас своєї дитини та подумати про те, які комбінації можна скласти з тих слів, що малюк вже вивчив. Найпростіше складаються словосполучення з прикметниками: Банан смачний, Великий м’яч, Красива лялька, Маленька машина.
Одна з найпростіших і найкорисніших груп слів, які легко засвоюються дітьми, це назви основних кольорів: Біла чашка, Жовтий помідор, Зелений чай, Чорна риба.
Показуйте 1-2 набори (по п’ять словосполучень) по три сеанси на день, паралельно з показами наборів окремих слів.
На шостий день, ви забираєте по одному словосполученню з кожного набору і додаєте нове. І так кожний наступний день.
Оскільки слова в словосполученні знайомі дитині, вона може трохи занудьгувати. У цьому випадку замінюйте по два словосполучення на день.
Через деякий час, коли ви відчуєте необхідність змін у заняттях, настає час антонімів.
Звісно, антоніми – абстрактні поняття. Але посудіть самі, “великий-маленький” – навіть малюкові буде легко освоїти ці поняття, що кожного дня зустрічаються в його повсякденному житті.
III этап – Прості речення
Підготовка та особливості проведення занять
Навіть на етапі освоєння першої сотні слів дитина цілком готова перейти до третього етапу – простих речень. Прості речення, як правило, це словосполучення з “додатковим” словом. Діти досить легко переходять до цього етапу, але коли саме переходити до нього – вирішуєте тільки ви. Звичайно, при цьому уважно спостерігаючи за реакцією малюка.
На цьому етапі вам потрібно буде самостійно готувати картки, щоб на одній картці (10 на 45 см) у вас помістилося 2-3 слова – потрібне вам речення повністю.
При цьому шрифт можна зменшити до 5 см, щоб написані слова не зливались. Слова у реченні формуються з урахуванням вивчених слів і словосполучень. Спочатку підготуйте п’ять речень.
Тричі на день, протягом 5-ти (частіше навіть менше) днів показуйте їх своїй дитині. Потім почніть оновлювати свій набір, видаляючи 2 старі речення та додаючи 2 нових. Ваша дитина засвоюватиме їх дуже швидко, так що переходьте до нових речень з максимально можливою швидкістю.
Підготовка першої книги-щоденника малюка
На третьому етапі Глен Доман рекомендував підготувати найпростішу книгу з речень. У цій книзі будуть ваші 5 речень та по 1 ілюстрації до кожного з них.
Її розмір – 20 х 45 см, розмір червоного шрифту – 5 см. Сторінки з текстом повинні передувати сторінкам з картинками. Ця книга буде своєрідним щоденником вашої дитини.
Найцікавіше використовувати для неї речення з ім’ям малюка. При цьому проілюструвати її треба фотографіями самої дитини, коли вона виконує дію про яку йдеться в реченні. Виготовлення книги вимагатиме ваших зусиль і головне – часу, але як правило, діти настільки люблять ці книги, що ви точно не будете шкодувати про витрачений час.
Почніть із десяти сторінок, які ви читатимете своїй дитині два-три рази на день. Через деякий час, виготовте новий розділ, за тими самими правилами. Ця чудова книга залишиться вам на пам’ять – щоденником життя вашої дитини, яку будуть ілюструвати найкращі фотографії малюка.
Можливі труднощі ІІ та ІІІ етапів
Складнощі з підготовкою матеріалу
На другому етапі батьки стикаються з проблемою, яка дещо гасить їх ентузіазм. Ця причина – відмінності в українській та англійській мовах. Саме через ці труднощі деякі батьки стверджують, що методика читання за Доманом працює тільки в англійській. І пов’язано це з наявністю в українській мові безлічі закінчень, відмінків, родів.
Справді, готуючи картки англійською мовою, достатньо виготовити одну картку “BIG”. В українській мові для складання узгоджених словосполучень знадобиться мінімум три: “Великий”, “Велика”, “Велике”. Але діти, які легко і просто навчилися читати за методикою Домана українською, російською, польською та іншими мовами, свідчить про те, що метод працює не лише з англійською.
Підготовка карток – словосполучень може бути різною. Або ви з’єднуєте 2 картки в пари (прикметник + іменник), або готуєте одну картку з двох слів. Все залежить від ваших можливостей, а в основному – від наявності часу.
Навіть якщо ви працюєте за першим варіантом, і обмежені в часі, вирішити проблему можна, наприклад, виготовивши прикметник одного роду – чоловічого і показувати словосполучення, що узгоджуються з ним. Наприклад зі словом “Білий” можете показати слова “Сніг”, “Ведмідь” і т.п. У вас буде багато варіантів і спочатку цього буде достатньо. Пізніше, для іменників середнього роду – “Пальто”, “Небо”, “Плаття”, вам доведеться зробити ще й картку – “Біле”. Пізніше – додати і прикметник жіночого роду.
Це просто особливості української мови, які необхідно враховувати заздалегідь. І тоді, ви самі можете планувати заняття і готувати потрібний матеріал заздалегідь. Набагато гірше – виявити нестачу матеріалу безпосередньо перед заняттям.
Пристосування під швидкоплинні інтереси дитини
Друга складність – дитина росте та її інтереси швидко змінюються.
У вас не вийде підбирати словосполучення та речення виключно за своїми уподобаннями. Адже на цьому етапі дуже важливо не втратити інтерес дитини. Тому підготовлені вами набори це добре, але будьте готові, як тільки дитина виявить інтерес до слова, задасть якесь питання – одразу взяти підготовлену картку і написати на ній великими літерами слово. У результаті малюк не тільки вивчить нове слово, він відчуватиме гордість від вивчення слова, яке з’явилося в заняттях завдяки йому самому.
Заняття з дітьми-дошкільнятами
Не буває пізно. І якщо у вас з’явилося бажання навчити дитину старше трьох років читати – не відмовляйтеся від чудової можливості швидко і в спокійній веселій атмосфері навчатися.
Просто не забувайте, що старшій дитині потрібно більше часу та більше ваших винаходів – нові ігри, цікава форма показу карток. І звичайно у випадку з дитиною-дошкільного віку, ви повинні поступитися їй правом вибирати слова для занять. У цьому віці ігнор інтересів дитини, призводить до нудьги і як результат – до втрати зацікавленності.
Чудовою підмогою вам буде альбом для малювання з маркером, щоб одразу записати в нього слово, яке викликало інтерес у дитини.
Ми постаралися докладно розповісти про другий та третій етапи, але можливо у вас залишилися якісь сумніви чи проблеми? Ви можете написати свої запитання в коментарях і ми постараємося якнайшвидше відповісти.
*При копіюванні матеріалів посилання на сайт обов’язкове.