«Читання – одна з найважливіших навичок у житті, тому що все навчання засноване на вмінні читати» (Глен Доман). Чи може немовля навчитися читати? Прихильники методу Домана переконані – ТАК! Чи можна дітей навчати так як у школі? Звичайно – ні! Діти раннього віку вчаться читати слова та речення аналогічно до того, як вони вчаться розуміти усне мовлення.
Саме тому навчання читанню за Доманом – це запам’ятовування слів повністю, без вивчення букв. Сам метод заснований насамперед на природній цікавості, грі.
Нагадаємо, що починати заняття ви можете у будь-який час, і чим раніше, тим менше часу вам знадобиться для досягнення результату. Глен Доман називає оптимальним часом для початку занять вік – 1 рік. Але з якого віку ви б не починали б заняття, обов’язково приступайте до них з першого етапу – читання слів. Цей етап пропускати не можна, навіть якщо ви почали займатися з чотирьох, п’яти років.
Заняття на першому етапі полягають у демонстрації дитині великих білих карток, на яких великим червоним шрифтом написані різні (знайомі малюкові) слова.
Підготовка матеріалів для занять
«Матері повинні цінувати свій час більше будь-кого» (Глен Доман). Картки можна готувати самостійно або придбати готовий набір. Розмір карток і шрифту повинен бути тим більшим, чим менше малюк. Колір літер – червоний.
Але з часом, шрифт зменшується, колір літер темніє. Тут теж краще не шукати шаблони та формули, а стежити за дитиною. З розвитком зорових функцій малюк зможе розглянути і маленькі літери – з книг. Великі літери спочатку використовуються просто тому, що їх легше розглянути, а червоний колір, тому що він привертає увагу малюків.
Процитуємо ще раз автора методики: “Вашій дитині знадобиться безліч карток, тому ви повинні навчитися їх виготовляти досить швидко. При цьому акуратність і чіткість важливіше за все інше.”
Як обрати слова для перших занять
“Магія не в картках, а в дитині” (Глен Доман). Починайте програму з “улюблених” слів, зі слів знайомих дитині на момент першого заняття. Для кожної дитини слова першого етапу – свої, особливі.
Згодом можна буде вводити і абстрактні (для малюка) слова, але починайте зі слів “МАМА”, “ТАТО”, імені дитини, кличок домашніх улюбленців, назв: улюбленої іграшки, їжі, частин тіла, предметів інтер’єру.
Намагайтеся уникати показувати поспіль (в одному наборі) слова, що починаються з однієї літери. Це на першому етапі ускладнює завдання малюкові. Після перших слів – іменників, можна вводити прикметники, прислівники чи дієслова для спрощення переходу до другого етапу – читанню словосполучень.
Розклад занять
“Закінчи до того, як дитина захоче закінчити” (Глен Доман). Цей принцип головний. Розклад важливий і для вашої зручності, і для успішності занять, але ви можете (і навіть повинні!) у будь-який момент змінити навчання відповідно до потреб дитини.
Ми рекомендуємо вам хоча б спочатку заповнювати таблицю приблизного плану занять на тиждень. У перші тижні таблиця допоможе вам не розгубитися і підготувати і себе, і малюка до занять.
Звичайно при заняттях з такими маленькими дітьми не обійдеться без коригування розкладу по ситуації, самопочуттю малюка та зайнятості. У випадку перерви в заняттях, заповнена таблиця допоможе зорієнтуватися і якнайшвидше повернутися до занять.
Запам’ятайте, що будь-який, навіть найкращий, надійний та перевірений метод навчання, повинен бути адаптований під вашого малюка. Сеансів – “занять” протягом дня рекомендується проводити стільки, щоб у малюка (і у вас) не пропадав інтерес. Те саме стосується і кількості наборів, що вивчаються. Адже найголовніша умова – ні дитині, ні вам не повинно бути складно. Якщо батьки не мають часу, то кількість занять, кількість карток можна зменшити. Це набагато краще, ніж вимучені заняття. Заняття, що не приносять нікому радості, пройдуть даремно.
Методика проведення перших занять
Вибравши час, коли дитина у гарному настрої, підготуйте її до показу словами «А тепер ми читатимемо». Розмістіть картку зі словом “МАМА” на відстань витягнутої руки від дитини і чітко, без додаткових пояснень, промовте: “Це означає “мама””. Демонструйте картку 1-2 секунди. Потім зробіть те саме з карткою “ТАТО”, сказавши при цьому: “Це означає “тато”. Через кілька днів, коли дитина адаптується та звикне до правил вашої спільної “гри”, можна буде просто називати слово. Закінчуйте заняття після того, як аналогічним чином, з тією ж швидкістю продемонструєте ще три слова. Не забувайте одразу після заняття перетасувати картки. Після «заняття» не перевіряйте, не просіть повторювати, просто обійміть малюка, проявіть до нього увагу.
Протягом дня проведіть такі заняття ще двічі з перервами щонайменше тридцять хвилин.
На другий день повторіть такі заняття тричі, але додайте ще один набір із п’яти слів. Ви маєте показати їх дитині ще 3 рази. Таким чином, другого дня ви проведете шість занять. Наприкінці кожного заняття обов’язково хваліть малюка. При цьому обов’язково треба висловити свої почуття фізично: обійняти, похвалити, поцілувати.
На третій день додайте третій набір із 5-ти нових слів. Цього дня ви навчатимете свою дитину за допомогою трьох наборів по 5 слів у кожному. При цьому кожен набір слів повинен, як і раніше, демонструватись по 3 рази. Таким чином, загальна кількість занять зросте до 9, але кожне з них займе не більше кількох хвилин.
За бажанням, ви можете збільшувати кількість занять до 5 наборів на день (по три покази кожен). Не забувайте при цьому стежити за дитиною і не перевантажуйте її – закінчуйте, до того, як малюк втомиться.
Але в будь-якому випадку, за будь-якого темпу занять і віку дитини, картка показується 15 разів. Отже, при триразовому показі набору на день, через п’ять днів, починайте щодня прибирати по одній картці з наборів (показаних 15 разів) і замінюйте їх новими словами. Показані 15 разів картки, намагайтеся відкладати в окрему коробку, щоб не переплутати їх. Навіть коли малюк запам’ятає 50, 100 слів, Доман не рекомендував повертатися та повторювати перші слова.
Це мабуть все, що ми хотіли розповісти вам про перший етап, наступного разу поговоримо, коли варто переходити до другого етапу, що для цього потрібно і як проводити заняття другого етапу.