Перейти до основного контенту

Методика Глена Домана

Про картки Домана чули всі, – це словосполучення увійшло в наше життя давно. Хто ж такий автор цієї методикі Глен Доман? І чи дійсно так ефективен його метод?

У 1955 році Гленн Доман заснував Інститут розвитку людського потенціалу (IAHP). Некомерційна організація була створена для поліпшення і прискорення психічного і фізичного розвитку дітей. Спочатку інститут займався дітьми з пошкодженням мозку, для яких і були розроблені інтенсивні програми психічного і фізичного стимулювання. Протягом п’ятнадцяти років Доман працював тільки з дітьми з ураженням мозку.

Завдяки своїй роботі з пацієнтами з черепно-мозковими травмами, Гленн Доман і його колеги виявили здатність мозку відновлюватися після травми і його здатність розвиватися через стимуляцію.

Виявилося, що травмований мозок можна змусити працювати, стимулюючи центральну нервову систему різними способами. Було відмічено, що стимуляція органів почуттів нерухомих дітей, які вважалися безнадійними, активізувала мозок в цілому. Стало ясно, що, стимулюючи, наприклад, зір, ви можете змусити дитину рухатися.

Особливу увагу було приділено читанню. Демонстрація карток з написаними словами, одночасно з проголошенням слова, не тільки сприяє запам’ятовуванню слів і розумінню змісту сказаного, а й сприяє активізації рухової активності і навіть допомагає обігнати в розвитку однолітків.

Після успішних результатів роботи з такими дітьми, які, наприклад, опановували читання в ранньому віці, Доман задумався, чому здорові діти того ж віку не могли цього зробити. Незабаром він зрозумів, що якщо діти не вчаться читати в ранньому віці, то це відбувається через те, що їм не дають такої можливості.

Через кілька років, методика навчання ранньому читанню була перевірена на здорових дітях. Результати перевершили всі очікування. Діти швидше розвивалися фізично, а інтелектуально набагато випереджали свій вік.

І тоді, в 1960-х роках, відомий американський лікар-фізіотерапевт, який домігся чудових результатів в лікуванні дітей з травмами мозку, став займатися всіма дітьми.

Основні твердження методу Домана:

  1. Чим молодша дитина, тим легше їй вчитися. Доман вважав, що навчання має починатися з народження дитини. До п’яти років дитина легко поглинає величезні масиви інформації. До чотирьох – це відбувається ще легше, ще ефективніше, а вік до двох років – найкращий час для навчання дітей.
  2. Основа програми – флеш-карти. Одним з найбільш ефективних способів навчання малюків до року, є показ їм флеш-карт. Картки показуються дуже швидко і при цьому інформація, яку ви представляєте дитині, буде сприйматися несвідомо правою півкулею мозку. У дітей менше трьох з половиною років, мозок дуже легко сприймає інформацію таким чином. Саме тому навчання стає веселим і надзвичайно швидким. Самі картки – це великі картки із зображеннями, словами або цифрами, які відразу привертають увагу малюка. Це можуть бути фізичні картки або віртуальні, що зберігаються на комп’ютері і відображаються у вигляді презентації слайд-шоу.
  3. Картки-факти. Найкраще немовлята сприймають інформацію у вигляді фактів. Тому картки із зображенням повинні бути дискретні – присвячені одному факту, без відволікаючих елементів. Якщо на картці будинок, то тільки будинок без дерев, неба, …. Одна картка – 1 біт інформації. 10-20 карток об’єднуються в категорії.
  4. Чітка подача. Розмовляючи з новонародженим, ви робите це чітко вимовляючи слова, гучним голосом. Матеріали для проведення уроків теж повинні бути великими і чіткими. Під чіткими картками Доман розумів зображення, на якому дитина може розрізнити всі деталі.
  5. Читати дитина вчиться без розуміння прийнятих правил читання. Її мозок легко сприймає нові слова, так як він не вчиться – грає. Читаючи слово він ідентифікує, розпізнає його. Але слова не просто запам’ятовуються, мозок навчається, будує складні ментальні схеми, структури, які будуть використовуватися протягом усього життя.
  6. Батьки – найкращі вчителі малюка. Саме ви, знаєте свою дитину краще, ніж будь-хто інший. І до того ж, ви сильно її любите, а це – найкраще поєднання для вчителя.
  7. Дітей можна навчити абсолютно всьому. Світ дивиться на ріст і розвиток мозку, як на щось визначене. Доман же стверджує, що це процес, який може бути сповільнений або зупинений (наприклад, в результаті черепно-мозкової травми), але може бути і прискорений. І саме стимуляція – необхідна умова, ключ до розкриття потенціалу. Кожна новонароджена дитина має величезний потенціал. Цей потенціал можна «розблокувати» при ранньому стимулюванні мозку.
  8. Вчимося з радістю.Часто батьки, які займаються раннім навчанням, намагаються відтворити вдома шкільну атмосферу, привносять в дім  принципи шкільного навчання. Але головний принцип навчання за Доманом – навчання в радість. Від вашого підходу залежить успіх. Ніколи не підходьте надто серйозно до занять. Навчання – це гра, в яку ви граєте разом з дитиною. Це не робота, а привілей, яку малюк заслужив. Не забувайте регулярно хвалити його.
  9. Вчимося швидко Уроки не повинні займати багато часу, адже дитина не повинна нудьгувати. Показуйте малюкові одну картку 1-2 секунди, а потім поверніться до неї пізніше. Короткі заняття дозволяють досягти кращих результатів.
  10. Вчасно закінчуйте заняття. Завжди зупиняйтеся, перш ніж малюк захоче зупинитися. Саме тоді, він із задоволенням сприйме таке заняття. Спостерігайте уважно за настроєм і увагою дитини, щоб не пропустити потрібний момент.
  11. Уроки проводьте тільки в гарному настрої. Починайте урок, коли дитина знаходиться в спокійному і розслабленому стані. Ключ до успішного навчання крихітки – не намагайтеся проводити урок в час, коли він голодний або втомився. Або коли ви не в настрої.
  12. Вчимося послідовно. Якщо ви хочете добитися успіху в навчанні, – будьте послідовні. Зупинки і повторне відновлення уроків може привести до втрати інтересу. Заручіться підтримкою близьких і організуйте себе, щоб займатися чітко за розкладом без перерв.
  13. Вчасно пропонуйте нову інформацію. Ви будете дивуватися кожен день тому, як швидко ваша маленька дитина запам’ятовує нову інформацію. Не повторюйте старі картки після того, як малюк їх запам’ятав. Ви повинні вміти відчувати цей момент і регулярно замінювати старі картки новими.
  14. Ніяких іспитів. Забудьте про перевірку знань. Навчання – це лише процес надання інформації. Ніколи не перевіряйте свою дитину, це може відштовхнути її від занять. Навчання – це подарунок, найцінніший, який ви можете дати своїй дитині. Завжди пам’ятайте це.

Метод Домана – не догма і звичайно не станеться катастрофи, якщо систематичне навчання почекає до школи. Але період від народження до восьми років – і особливо від народження до трьох років – є критичним часом у розвитку мозку дитини.

До того ж головна перевага методу Домана в тому, що ставши для дитини першим і найкращим вчителем, ви не тільки навчаєте читання, розширюєте словниковий запас, а й покращуєте навички спілкування, створюєте глибокий зв’язок між батьками і дитиною. Діти не просто вчаться, а й дізнаються про світ навколо!

 

Залишити коментар

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

4 + 4 =

Кошик